Bliver dit for tidligt fødte barn uroligt,
kravafvisende og skærmsøgende i ferien?


Ferie skal gerne være en dejlig og positiv tid for hele familien.
Men nogle gange kan man som præmaturforælder føle sig mere udfordret end afslappet.
Her er nogle råd og forslag til dig, der kender det.

Fast struktur – også i ferien
Et for tidligt fødte barn overstimuleres nemt, og det kan typisk have kropslig uro, have svært ved skift mellem aktiviteter, blive rastløs, blive udfordret af krav og hyppigt søge fordybelse i en skærm.
Det kan blive meget synligt og udtalt i ferieperioder, hvor barnet mangler den velkendte daglige struktur.
Barnet har brug for de voksnes hjælp til at regulere nervesystemet.
Det kan gøres ved at sætte rammerne for en høj grad af forudsigelighed. Det kan være en rigtig god idé at lave et dags-/ugeskema, gerne i samarbejde med barnet. Skemaet kan have faste punkter med mulighed for at lægge forskellige aktiviteter ind. Eksempelvis kan et punkt hedde ”Vi bevæger os”, og barnet kan være med til at vælge bevægelsesformen. For mange børn er det nemmest, hvis de får 2 valgmuligheder.
Sørg for at give barnet pauser, hvor det hviler, får massage/fodbad, læser, bygger, tegner, maler eller andre rolige aktiviteter.

 

Forslag til ferieaktiviteter for familien:

  • Halvdagsudflugter i nærområdet ca. hver anden dag
  • Bage snobrød over bål i haven
  • Cykle en tur sammen
  • Skrue, hamre og banke på værkstedet
  • Hjælpes ad med havearbejde
  • Sove i telt i haven eller i shelter i naturen, når vejret tillader det
  • Oplevelser i naturen

Forslag til aktiviteter i naturen:

  • Smagsoplevelser; frugter, bær og nødder
  • Sansestimulering; Vandre, lytte til fugle, dufte, finde kastanjer, kravle på diger, trampe i vandpytter, lege med mudder, bygge huler, klatre, trille
  • Være stille; sanse og nyde
  • Lege med elementerne; Vand, sne sand, jord, grus, vækster, skygger m.v.
  • På stranden; Bade, sandslotte, sten, muslinger, krabber, rav, vandmænd
  • I skoven; Eventyrleg med stubbe, rødder og mos, undersøge skovbunden, vende sten og store grene, lege rollespilslege, gå på skovlegeplads
  • Bondegårdsbesøg; Tale om ”fra jord til bord” – hvor kommer maden fra? Smage på afgrøderne, køretur på et hølæs, i en traktor eller i en hestevogn
  • Dyreoplevelser; Se, røre ved, fodre, fortælle/tale om dyr
  • Samle ting til kreative sysler relateret til årstiden
  • Spise et måltid; picnickurv, madpakker eller bålmad
  • Plante og så frø; følge væksten og høste
  • Samle affald-dag; som hyggelig fællesoplevelse, tale om at passe på naturen

En god tommelfingerregel er kun at have aktiviteter uden for hjemmet/haven hver anden dag.
På hjemmedagene er der i lige så høj grad brug for en faststruktur som på ud af huset-dagene.

Læs også “10 gode råd til mere tid og nærvær i børnefamilien”.


Kunne du tænke dig at få set nærmere på, hvordan dit barns ubalancer i nervesystem, arousal og måske også følelsesliv kan afhjælpes, og jeres daglige samspil kan blive harmonisk? Så er du meget velkommen til at kontakte mig 😊